۲۱۵ میلیون روپیه به قیمت قبوض شما: مصرف‌کنندگان قربانی کوتاهی نهادهای نظارتی!

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تحقیقات نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان برق پاکستان مجبورند بار مالی ۲۱۵ میلیون روپیه‌ای ناشی از قصور یک شرکت تأمین‌کننده زغال‌سنگ را بپردازند. ضعف در اجرای قراردادها و بی‌عملی نهادهای نظارتی (Nepra) این زیان را مستقیماً به تعرفه‌های برق منتقل کرده است.

 قصور مشکوک و تحمیل زیان

 یک نیروگاه زغال‌سنگ به دلیل قصور تأمین‌کننده‌اش در تحویل زغال‌سنگ بر اساس یک قرارداد بلندمدت با تخفیف بالا، مجبور به خرید جایگزین با قیمت بالاتر شد.

تأمین‌کننده برای توجیه عدم تحویل، به ادعاهای مشکوک “فورس ماژور” (از جمله درگیری هند و پاکستان) متوسل شد.

 این قصور زیانی معادل ۱۹۷ میلیون روپیه ایجاد کرد. همچنین، برنده شدن مجدد همان شرکت در یک مناقصه نقطه‌ای، ۱۶ میلیون روپیه زیان دیگر به همراه داشت.

 شکست در نظارت و اجرای قانون

نهاد نظارتی Nepra به جای حمایت از مصرف‌کننده، در تصمیمی که در ۲۶ ژوئن ۲۰۲۵ صادر شد، اجازه داد تمام زیان ۱۹۷ میلیون روپیه‌ای مستقیماً به تعرفه برق مصرف‌کنندگان منتقل شود.

نه Nepra و نه CPPA-G ضمانت عملکرد تأمین‌کننده (۶۹۱,۹۳۱ دلار) را مصادره نکردند، در حالی که قرارداد صراحتاً به آن‌ها این اجازه را می‌داد.

با وجود اینکه یک کمیته حقیقت‌یاب Nepra قبلاً بر لزوم ایجاد یک تنظیم‌کننده مستقل زغال‌سنگ برای حمایت از مردم تأکید کرده بود، این توصیه‌ها پس از هشت ماه همچنان عملیاتی نشده‌اند.

مقالات پیشنهادی:

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *