آیا سفر وزیر خارجه هند به پاکستان یخ روابط را خواهد شکست ؟

هر چند حزب مسلم لیگ نواز، حزب حاکم پاکستان خواهان مذاکرات با هند برای احیای روابط تجاری فیمابین است و نواز شریف نخست وزیر سابق پاکستان نیز اخیرا در گفتگو با رسانه هندی، سفر جایشانکار؛ وزیر خارجه هند به اسلام آباد برای شرکت در نشست شانگهای را برای احیای روابط دو جانبه به فال نیک گرفته است اما بررسی شرایط میدانی حاکیست که در حال حاضر هر نوع مذاکره مقامات دو کشور با هدف احیاء روابط دو جانبه بسیار بعید به نظر می رسد.

دلیل آن این است که هند فکر می کند به دلیل رشد اقتصادی و علمی، آن کشور در جهان دارای جایگاه ممتازی شده است بنابراین ضرورتی برای گفتگو با پاکستان نیست و مهمتر از همه اینکه پاکستان هر نوع گفتگو با هند را به احیای خودمختاری جامو و کشمیر گره زده و هند نیز عدم حمایت پاکستان از تروریسم در کشمیر را پیش شرط مذاکرات فیمابین قرار داده است. از سوی دیگر نارندرا مودی؛ نخست وزیر هند از سال ۲۰۱۹ تا کنون سیاست کمترین تعاملات با اسلام آباد را در پیش گرفته است.

این در حالیست که مقامات ارشد دو کشور اخیرا در نشست سالانه سازمان ملل متحد علیه همدیگر به شدت موضع گیری کردند که درجهان بازتاب زیادی داشت.

با این حال باید دید که اکنون جایشانکار؛ وزیر خارجه هند در اسلام آباد قلب دشمن سنتی و در جریان نشست امروز شانگهای در سخنرانی چه موضعی خواهد گرفت.

از سوی دیگر کارشناسان هندی و پاکستانی معتقدند سفر وزیر خارجه هند به اسلام آباد ممکن است باعث شود تا دو کشور مذاکرات پنهانی خود را آغاز کنند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مروری بر خبرهای هفته اخیر:

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *