کودتای نظامی نرم در انتظار پاکستان!

بالا گرفتن اختلافات سیاسی بین حزب انصاف به رهبری آقای عمران خان و دولت وقت پاکستان به رهبری شهباز شریف، باعث شد تا در روز شنبه ۲۴ دی ماه برابر با ۱۴ ژانویه سال ۲۰۲۳ هفدهمین مجلس ایالتی پنجاب به درخواست عمران خان منحل گردد.
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
کودتای نظامی نرم در انتظار پاکستان!

 

بالا گرفتن اختلافات سیاسی بین حزب انصاف به رهبری آقای عمران خان و دولت وقت پاکستان به رهبری شهباز شریف، باعث شد تا در روز شنبه ۲۴ دی ماه برابر با ۱۴ ژانویه سال ۲۰۲۳ هفدهمین مجلس ایالتی پنجاب به درخواست عمران خان منحل گردد.

۴ روز بعد یازدهمین مجلس ایالتی خیبر پختونخواه در روز چهارشنبه ۲۸ دی ماه برابر با ۱۸ ژانویه سال ۲۰۲۳ منحل گردید و عملا تمام تلاش عمران خان برای برگزاری انتخابات در پاکستان انجام شد.

طبق قانون اساسی پاکستان، بعد از انحلال هر مجلس ، کمیته ی برگزاری انتخابات در پاکستان تنها ۹۰ روزفرصت دارد تا انتخابات مجدد را برگزار نموده و منتخبین مردم وارد صحن مجلس شوند.

با این حساب تا دو ماه آینده باید انتخابات جدید در دو ایالت پنجاب و خیبرپختونخواه پاکستان برگزار گردد.

با توجه به محبوبیت آقای عمران خان، تقریبا همه میدانند در صورت برگزاری انتخابات، چه ایالتی و چه سراسری، آقای عمران خان با اکثریت آرا برنده ی انتخابات خواهد بود.

 

اما همانگونه که در مقالات قبلی به تشریح بیان کردیم، احزاب سیاسی پاکستان و نیز ارتش قدرتمند پاکستان تمام تلاش خود را خواهد نمود تا آقای عمران خان دوباره قدرت سیاسی پاکستان را به دست نگیرد.

اما چگونه میتوان از برگزاری انتخابات که طبق قانون اساسی تا ۲ ماه دیگر باید برگزار شود جلوگیری کرد؟

یکی از راه های تعویق انتخابات ، نا امن جلوه دادن وضعیت کشور و درخواست تعویق انتخابات تا عادی شدن وضعیت است.

دولت پاکستان با اشاره به عملیات انتحاری در مسجد شهر پیشاور اعلام نمود، ایالت خیبر پختونخواه امنیت لازم برای برگزاری انتخابات را ندارد

و میبایست انتخابات را به تعویق انداخت.

طرفداران آقای عمران خان اما معتقدند انتخابات در مجلس ایالتی استان خیبر پختونخواه در شرایط بسیار بدتر از این هم برگزار شده و بهانه کردن عدم امنیت در پاکستان به هیچ وجه قابل قبول نیست.

 

اکثر مفسرین سیاسی و اصحاب رسانه  پاکستان نیز با نظر طرفداران عمران خان موافق هستنند و اعتقاد دارند طبق قانون اساسی انتخابات باید در زمان مشخص شده یعنی در ماه آوریل برگزار گردد.

بعید است دولت پاکستان بتواند به تنهایی در مقابل برگزاری انتخابات ایستادگی نماید و تمام امیدش به ارتش پاکستان گره خورده است.

فعال شدن شاخه های امنیتی و سیاسی ارتش پاکستان در کنار تغییرات مدیران و فرماندهان بخش های مختلف حکایت از آمادگی ارتش این کشور برای همراهی با دولت به منظور جلوگیری از برگزاری انتخابات دارد.

 

مهمترین خبر در این حوزه متعلق به سفر رئیس ارتش پاکستان به آمریکاست!

دولت و ارتش پاکستان اوایل ماه فوریه اعلام نمودند که آقای ژنرال عاصم منیر، رئیس ارتش پاکستان از تاریخ ۴ فوریه تا ۹ فوریه امسال به منظور دیدار با مقامات انگلیس و نیز حضور در کنفرانس های تخصصی  ویلتن پارک، اندیشکده  تخصصی وزارت امور خارجه  انگلستان، به  لندن سفر خواهد نمود.

اما ناگهان خبری در فضای مجازی پاکستان به گوش رسید که آقای عاصم منیر، در تاریخ ۶ فوریه ، به جای اینکه در لندن باشد در واشنگتن بوده است!

به گفته ی آقای عادل راجا( از نیروهای بازنشسته ی ارتش پاکستان  که این روزها خبرهای درون ارتش پاکستان را افشا میکند) جت شخصی رئیس ارتش پاکستان که به گلف استریم معروف است ساعت ۱ بامداد روز شنبه ۴ فوریه  بدون هیچ گونه اطلاع رسانی و به صورت کاملا مخفی از فرودگاه نظامی چکلاله به سمت لندن پرواز کرده و در فرودگاه نیوتن انگلیس فرود آمده است.

اما همین هواپیما روز بعد، از فرودگاه نیوتن پرواز کرده و با عبور از حریم هوایی کانادا وارد حریم هوایی آمریکا شده و در فرودگاه نیوجرسی به زمین نشسته است . ژنرال عاصم منیر پس از آن از فرودگاه نیوجرسی با هلی کوپتر به واشنگتن رفته و دیدارهای مهمی در پایتخت سیاسی آمریکا برگزار نموده است.

 

اگر ادعای آقای عادل راجا در خصوص سفر مخفی و بدون اطلاع رئیس ارتش پاکستان به واشنگتن درست باشد، به نظر میرسد ارتش پاکستان برنامه ی جدی برای دخالت مجدد در سیاست پاکستان داشته باشد.

پیش از اینکه به برنامه ی احتمالی ارتش پاکستان برای آینده ی این کشور بپردازیم، لازم است فعالیت های ضد تروریستی دولت جدید پاکستان را با دولت قبلی پاکستان در زمان عمران خان مقایسه نماییم.

طبق گزارشهای موسسه ی مطالعات صلح پاکستان در اسلام آباد،  ارتش و نیروهای امنیتی پاکستان در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۸۷ عملیات علیه تروریستها در ۲۵ نقطه از  خاک پاکستان انجام داده اند

اما در سال ۲۰۲۱، یعنی زمان دولت عمران خان کل عملیات های انجام شده در پاکستان ۶۳ عملیات بوده که در آن ۱۹۷ نفر کشته و ۵۱ نفر زخمی شدند.

در سال ۲۰۲۲ میلادی ۸۷ عملیات توسط دولت و ارتش پاکستان انجام شده است که  ۵۷ عملیات در ایالت خیبر پختونخواه، ۲۸ عملیات در بلوچستان و دو عملیات در شهر کراچی انجام شده است.

 در این ۸۷ عملیات ،۳۰۲ تروریست مسلح ، ۲۲ سرباز ارتش پاکستان، ۳ پلیس و ۱ نفر نیروی غیرنظامی کشته شده است.

نیروهای نظامی توانسته اند در سال گذشته ۵ عملیات تروریستی بزرگ در پاکستان را پیش از وقوع متوقف کنند و موفق به دستگیری ۱۲۹ تروریست مسلح شده اند.

در سال ۲۰۲۳ قطعا شاهد عملیاتهای بسیار بزرگتر و بیشتری خواهیم بود و تمام این عملیات ها میبایست توسط ارتش پاکستان انجام گردد.

همه بلاخص ارتش به خوبی میداند انجام چنین عملیاتهایی بیش از هر چیز نیازمند بودجه است و بانک مرکزی پاکستان به هیچ عنوان چنین بودجه ای در اختیار ندارد.

از سوی دیگر شخص عمران خان و حکومت وی به شدت حامی مذاکره با تحریک طالبان پاکستان و حتی تشویق آنان برای حضور در محافل سیاسی پاکستان است و در صورت به روی کار آمدن مجدد ، ارتش نمیتواند علیه آنان عملیات های گسترده انجام دهد.

سفر رئیس ارتش پاکستان به واشنگتن، نشان از مذاکرات جدی او با مقامات نظامی و سیاسی آمریکا به منظور جلب حمایت حداکثری سران نظامی و سیاسی آن کشور دارد.

 

وضعیت سیاسی پاکستان از ژنرال مشرف تا ژنرال باجوه

 

احتمالا آقای ژنرال عاصم منیر با تشریح وضعیت تروریستها در پاکستان و نیز آزادی عمل اعضای القاعده و داعش در افغانستان ، 

آمریکایی ها را از وجود خطرات پیش روی منطقه و منافع آمریکایی ها مطلع نموده و تلاش میکند علاوه بر دریافت چراغ سبز آمریکا

 هزینه ی نبرد علیه تروریست ها را نیز از آمریکایی ها دریافت نماید.

اگر آمریکایی ها علاوه بر چراغ سبز ، بودجه ی مورد نیاز ارتش برای عملیات علیه تروریست های پاکستان و افغانستان را تامین نماید،

مطمانا از ارتش پاکستان انتظار دارد، از انتخاب مجدد آقای عمران خان به عنوان نخست وزیر پاکستان جلوگیری کند.

 

ارتش برای مقابله با عمران خان و محبوبیت روز افزون او دو راه پیش رو دارد.

۱کودتای نظامی سخت و سنتی.
۲کودتای نظامی نرم و مدرن.

 

کودتای نظامی سنتی ، با توجه به وضعیت پاکستان و خشم مردم از عملکرد ارتش در حال حاضر بسیار سخت و دور از انتظار است.

اما کودتای نظامی نرم و مدرن، امکان پذیر است.
در این نوع کودتا ، ارتش با استفاده از تکنوکرات های وابسته به جریان های ارتش، کنترل سیاسی کشور را به دست گرفته،

ضمن مذاکره با صندوق بین المللی پول ، از برگزاری مجدد انتخابات در پاکستان حداقل  تا ۶ ماه آینده جلوگیری خواهد نمود

و با دریافت بودجه، عملیات گسترده ای علیه تحریک طالبان در داخل خاک پاکستان و خاک افغانستان انجام خواهد داد.

اما سوال اصلی اینجاست، اگر چنین برنامه ای در پاکستان اجرایی گردد، واکنش مردم بلاخص طرفداران حزب انصاف چه خواهد بود؟

و اینکه جنگ جدید ارتش علیه تروریسم چه نتایج و پیامدهایی برای پاکستان به همراه خواهد داشت؟

نوشته های مرتبط:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *