عقب نشینی قوه قضائیه و فروکش کردن موقت تنش ها در پاکستان

جلسه سه ساعته آقای ژنرال ندیم انجم رئیس سازمان اطلاعات ارتش پاکستان با رئیس قوه قضائیه بعد از ۱ سال و نیم برگزار شد و پیش از این هیچ جلسه رسمی بین این دو مقام قضایی و نظامی در پاکستان گزارش نشده بود. لازم به ذکر است که بعد از استعفای ژنرال فیض حمید از سمت ریاست این سازمان آقای ژنرال ندیم انجم در ۲۰ نوامبر سال ۲۰۲۱جایگزین وی شد.
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

در مقاله ۲۹ فروردین ، بعد از بررسی آخرین تحولات سیاسی- قضایی و نظامی پاکستان پیش بینی کردیم که حکم قوه قضائیه در یکی دو روز آینده صادر خواهد شد و بعد از آن ممکن است نخست وزیر پاکستان و ۳ تن از وزرای او از مناصب خود عزل گردند.

اما در ادامه مقاله به دیدار ۳ ساعته، میان رئیس سازمان اطلاعات ارتش پاکستان و قاضی القضات پاکستان اشاره کردیم و گفتیم: احتمالا این ملاقات تمام پیش بینی های تحلیل گران در خصوص حکم قوه قضائیه در پاکستان را به هم خواهد ریخت.

بعد از امتناع دولت و پارلمان پاکستان از پذیرش حکم قوه قضائیه مبنی بر پرداخت ۲۱ میلیارد روپیه به کمیسیون انتخابات پاکستان،‌ قرار بود روز سه شنبه،‌ ۱۸ آوریل برابر با ۲۹ فروردین کمیته ۳ نفره قوه قضائیه در پاکستان حکم نهایی خود را صادر نماید.

وقتی تا ساعت ۴ بعد از ظهر هیچ خبری از حکم کمیته ۳ نفره نشد ، احتمال بر آن رفت که این حکم روز بعد یعنی روز ۴ شنبه صادر گردد.

اما ساعت ۵ بعد از ظهر روز سه شنبه ، یک درخواست از طرف یک شهروند معمولی پاکستان به دادگاه عالی پاکستان ارسال گردید . در این درخواست از دادگاه عالی  خواسته شده بود تا با توجه به شرایط پاکستان ، به جای برگزاری انتخابات ایالت های پنجاب و خیبر پختونخواه، انتخابات سراسری در تمام استان های پاکستان برگزار گردد.

این درخواست نکات جالبی دارد که به چند نمونه از آنها اشاره میکنم:

۱. دادگاه عالی پاکستان معمولا درخواست های مردمی را تا ساعت۱۲ ظهر دریافت میکند و بعد از این ساعت درخواستی پذیرفته نمیشود. اما این درخواست ساعت ۵ عصر یعنی تقریبا ۱ ساعت و نیم مانده به افطار ارسال گردید و دبیرخانه دادگاه عالی پاکستان آن را رسید نموده و پذیرفت.!

۲. این درخواست توسط آقای سردار کاشف خان، یک شهروند کاملا معمولی پاکستان که ساکن شهر ایبت آباد پاکستان است ،‌ نوشته و ارسال شد. اما جالب تر اینجاست که وکیل این شهروند معمولی پاکستان،  آقای شاه خاور است که یکی از وکلای بسیار زبده قوه قضائیه پاکستان به شمار میرود. اینکه چگونه یک شهروند معمولی پاکستان آن هم ساکن ایبت آباد با چنین حس مسئولیت پذیری در این روز و ساعت چنین درخواستی مینویسد و یکی از بهترین وکلای پاکستان را هم برای این پرونده به کار میگیرد، کم از معجزه نیست!

 

۳. دادگاه عالی پاکستان، نه فقط این درخواست دیروقت را میپذیرد بلکه تصمیم میگیرد با سرعت تمام، روز بعد یعنی روز ۴ چهارشنبه ساعت ۱۱ صبح در خصوص این درخواست رای صادر نماید!

به هر حال بعد از ورود یک شهروند معمولی به اختلاف میان قوه قضائیه و دولت و پارلمان پاکستان، ناگهان همه چیز تغییر میکند.

کمیته ۳ نفره دادگاه عالی پاکستان به ریاست رئیس قوه قضائیه ساعت ۲ بعد از ظهر روز چهارشنبه ، ۱۹ آوریل در جلسه بررسی درخواست آقای کاشف خان، ضمن تایید این درخواست از تمام احزاب سیاسی پاکستان میخواهد که هر چه سریعتر با فراهم نمودن شرایط لازم، به گفتگو نشسته و در خصوص تاریخ برگزاری انتخابات سراسری به توافق برسند.

در حکم قاضی القضات پاکستان، هیچ یک از وزرا و نخست وزیر به توهین عدالت محکوم نشده و فقط به آنها گوشزد شده است که در صورت عدم موفقیت در برگزاری گفتگوی اثر بخش با تمام احزاب سیاسی، قوه قضائیه مجدد در پرونده برگزاری انتخابات ورود خواهد نمود.

با این حکم، تنش در پاکستان تا حدود بسیار زیادی فروکش نمود و یک بار دیگر تمام احزاب سیاسی و مردم پاکستان متوجه شدند، مدیریت پاکستان نه در دست دولت و پارلمان است و نه در دست قوه قضائیه . مدیریت اصلی پاکستان در اختیار ارتش این کشور است.

جلسه سه ساعته آقای ژنرال ندیم انجم رئیس سازمان اطلاعات ارتش پاکستان با رئیس قوه قضائیه بعد از ۱ سال و نیم برگزار شد و پیش از این هیچ جلسه رسمی بین این دو مقام قضایی و نظامی در پاکستان گزارش نشده بود. لازم به ذکر است که بعد از استعفای ژنرال فیض حمید از سمت ریاست این سازمان آقای ژنرال ندیم انجم در ۲۰ نوامبر سال ۲۰۲۱جایگزین وی شد.

هر چند آقای فیض حمید با رئیس قبلی قوه قضائیه ارتباط بسیار نزدیکی داشت،‌اما ژنرال ندیم انجم تلاش نمود تا از حواشی سیاسی خود را در امان نگه دارد و هیچ ارتباط رسمی با قوه قضائیه بلاخص قاضی القضات پاکستان نداشته باشد.

اما بعد از بالا گرفتن تنش ها، تنها با برگزاری یک جلسه باعث شد تا تمام اختلافات میان قوای سه گانه فروکش نموده و حداقل ۲ ماه زمان جدید برای مذاکرات میان دولت و آقای عمران خان در اختیار احزاب سیاسی قرار گیرد

 

 

نوشته های مرتبط:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *