سرتیب هلن مری رابرتز

اولین زن مسیحی در جایگاه ژنرالی ارتش پاکستان
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دکتر هلن مری رابرتز، پزشک ارتش پاکستان، در دوم ژوئن به درجه سرتیپی ارتقا یافت. او اولین زن مسیحی است که در تاریخ پاکستان به درجه سرتیپی نائل شده است.

این ارتقاء نشان دهنده الگویی مهم برای زنان جوان پاکستانی است، همانطور که سرلشکر نگار جوهر در سال ۲۰۲۰ الگوسازی کرد (اولین زن با درجه سرلشکری در پاکستان).

ارتقاء دکتر رابرتز از این جهت هم قابل توجه است که  این موضوع در دورانی رخ می دهد که وضعیت مسیحیان پاکستان همچنان ناپایدار است.

اقلیت های مسیحی پاکستان با چالش هایی مانند تغییر دین اجباری، اتهامات توهین آمیز و خشونت های دسته جمعی روبرو هستند.

این ارتقاء نشان دهنده گامی مثبت به سمت برابری و شمولیت بیشتر در نیروهای مسلح پاکستان است.

دختران مسیحی پاکستانی به‌طور خاص، برای مدت‌ها قربانی “ازدواج اجباری” بوده‌اند. در این موارد، آن‌ها را از خانه یا مدرسه می‌ربایند و سپس به ازدواج با مردان مسلمان مجبور می‌کنند. چند هفته قبل از ارتقای رابرتز، دادگاهی در پتوکی، ازدواج اجباری دختری ۱۷ ساله مسیحی با مرد مسلمانی را که او را ربوده و به اجبار به همسری خود درآورده بود، باطل کرد.

در بسیاری از موارد، دختران ربوده‌شده مسیحی یا هندو، تا زمانی که صاحب فرزند نشده و سال‌ها از خانواده‌شان جدا نشده باشند، هرگز پیدا نمی‌شوند. علاوه بر این، اکثر خانواده‌های مسیحی توانایی یا امکانات لازم برای طرح دعوی در دادگاه و آزاد کردن فرزندشان از ازدواج اجباری را ندارند.

 

خبر خوشایند ارتقای یک زن مسیحی پاکستانی به مقام یکی از قدرتمندترین زنان این کشور، دلیلی برای برپایی جشن است. رفیا زکریا

 

در حالی که دختران مسیحی پاکستانی در معرض خطرناک گروگانگیری قرار دارند، مردان مسیحی این کشور با تهدید اتهامات توهین به مقدسات و خشونت گروهی روبرو هستند. در همان هفته ماه می که مری رابرتز ارتقا می‌یافت، در شهر سرگودها ناآرامی‌ها شعله ‌ور شد، زمانی که یک گروه در مقابل کارخانه کفش‌سازی متعلق به یک مسیحی پیر به نام نذیر مسیح جمع شدند و پس از طرح اتهامات توهین به مقدسات علیه او، او را مورد ضرب و شتم قرار دادند. او چند روز بعد بر اثر جراحات جان باخت. پلیس ۴۴ نفر را به نام و ۴۵۰ نفر ناشناس را به اتهام تحریک خشونت گروهی متهم کرد.

 

در این محیط خطرناک که آدم ربایی و خشونت های دسته جمعی خطرات عادی برای اقلیت های کشور محسوب می شود، نهادهای قدرتمندی مانند ارتش پاکستان ممکن است بتوانند گفتمان برابری و مدارا را تغییر دهند. همچنین قابل توجه است که مبارزه خود ارتش پاکستان علیه افراط گرایی مذهبی وگروه های تروریستی، با هدف از بین بردن همان نوع نیروهایی است که عدم رواداری و خشونت علیه اقلیت ها را تحریک می کنند. سربازان جوان ارتش پاکستان که در مبارزه با گروه های مختلف شورشی که در کشور ایجاد وحشت می کنند جان خود را از دست داده اند، با همان نیروهایی روبرو هستند که اقلیت های پاکستان را به وحشت می اندازند.

 

ترفیع در ارتش نمی تواند تعصب مذهبی عمیق ریشه داری را که دو دهه جنگ علیه افراط گرایی مذهبی در این جامعه کاشته است، پاک کند. اما الگوهایی مانند سرتیپ رابرتز بخش مهمی از داستان سرایی برای الهام بخشیدن به مسیحیان جوان پاکستانی هستند تا به آنها باور دهد که شهروندان برابر این کشور هستند. در گفتمانی که تحت سلطه آدم ربایی و خشونت های دسته جمعی بوده است، خبر خوشایند ارتقای یک زن مسیحی پاکستانی به مقام یکی از قدرتمندترین زنان این کشور، دلیلی برای برپایی جشن است.

 

در حالی که ارتقا، مشکلات فاحش اقلیت های پاکستان را از بین نمی برد، امیدواریم بتواند سایر نهادهای کشور را برای اتخاذ تصمیمات مشابه بر اساس شایستگی ترغیب کند. زنانی مانند سرتیپ رابرتز نه تنها بر محدودیت های اعمال شده توسط جنسیت در پاکستان غلبه کرده اند، بلکه بر محدودیت هایی که ناشی از تعلق به یک گروه اقلیت مذهبی در این کشور است نیز غلبه کرده اند. پاکستان که زنانی مانند او را ستایش و ارتقا می دهد، پاکستانی است که همه ما باید آن را جشن بگیریم و به آن افتخار کنیم. همانطور که او دوره کاری خود را آغاز می کند، امیدواریم که بتواند مسیری را برای تعداد بی شماری از دختران مسیحی پاکستانی برای دنبال کردن قدم های پرافتخار خود هموار کند.

نوشته های مرتبط:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *