بازاریابی ورزشی

در سطح جهانی، بازاریابی ورزشی در چند دهه گذشته با تاکید بر استفاده از محبوبیت رشته های ورزشی به طور قابل توجهی رو به پیشرفت بوده است. اما آیا پاکستان با پتانسیل گسترده خود برای بازاریابی ورزشی از این فرصت بهره مند شده است؟ با در نظر گرفتن این موضوع، این مقاله به سوالات مربوط به قدرت تحول ورزش، فرصت های استفاده نشده، چشم انداز در حال تغییر وادغام بازاریابی ورزشی ومسئولیت اجتماعی یکپارچه می پردازد.
بازاریابی ورزشی
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

بدون شک بازاریابی ورزشی، برندسازی وحمایت مالی، هم در سطح جهانی وهم در پاکستان، تغییرات اساسی را تجربه کرده است، که بیشتر توسط تحولات دنیای دیجیتال صورت گرفته است. استراتژی های بازاریابی دیجیتال برندها را قادر ساخته است تا دسترسی دقیق تری در زمان واقعی به مخاطبان هدف خود داشته باشند. علاوه بر این، برندسازی فراتر از لوگوها وشعارها پیش رفته واکنون شاهد شخصیت آنلاین وحضور رسانه های اجتماعی یک برند هستیم که یک هویت دیجیتال ۲۴ ساعته را ایجاد میکند که مستقیما بر ادراک مصرف کننده تأثیر می گذارد.

حمایت های مالی استراتژیک تر شده اند وبرندها به دنبال مشارکت هایی هستند که با ارزش های آنها همسو و هماهنگ باشند وتجارب دیجیتال وآفلاین منحصر به فردی را برای طرفدارانشان فرآهم کند. این امر دامنه بازاریابی ورزشی را گسترش داده وتأثیر آن را عمیق تر کرده وارتباطات قوی تری بین برندها ومخاطبان آنها ایجاد کرده است.

نقش مشارکت نهادها در ترویج وحمایت از ورزش در پاکستان برجسته وقابل قدردانی است. کوکاکولا، ویلز، HBL، موبیلینک، بانک ملی ، پیا ، پپسی و تاپال کمپین های خود را در دهه های هشتاد ، نود و ۲۰۰۰ آغاز کردند و برخی از آنها به ویژه پپسی و HBL ادامه یافتند. نکته مهم در اینجا توجه به تفاوت در انتخاب ورزش است، زیرا هیچ یک از حامیان مالی بدلیل جذابیت گسترده احساسی وجذاب کریکت، نمیتوانند فراتر از آن را ببینند واین نمونه ای از فرصت های استفاده نشده از نظر گسترش برند و توسعه زیرساخت های ورزشی چند وجهی است.

در مقایسه با هند، که ورود او به بازاریابی ورزشی وکسب حمایت های مالی در رشته های ورزشی مختلف مزایای متعددی برایش به همراه داشته است. در ورزش هایی مانند تیر اندازی، بدمینتون، بوکس ، دوچرخه سواری ، فوتبال ، هاکی ، کبدی ، قایقرانی ، تنیس ، دو و میدانی ، والیبال و کشتی ، بودجه دولت هند و حمایت های شرکتی به توسعه زیرساخت ها و کشف ورزشکاران با استعداد و تیم های برنده کمک کرده است.

این تعهد در نوزدهمین بازی های آسیایی ۲۰۲۳ که در هانگژو برگزار شد، مشهود بود وهند با کسب ۱۰۷ مدال در میان بیش از ۵۰ کشور آسیایی، مقام چهارم را کسب کرد. پاکستان در مجموع سه مدال کسب کرد ودر جایگاه ۳۱ در جدول امتیازات قرار گرفت.

توسعه ازپایه، پاشنه آشیل برنامه ریزی توسعه ورزشی پاکستان بوده وبه سختی دستاورد موفقیت آمیزی فراتر از کریکت وجود دارد. البته سه استثنای ارزشمند وجود دارد:

برنامه Colts PIA دهه هفتاد در کریکت، هاکی و اسکواش که با موفقیت استعداد خام را کشف و پرورش داد .

دومین مورد در سال ۲۰۰۹ برنامه شکار قهرمانان توسط Mobilink است که اعجوبه نوجوان، بابر اعظم را کشف کرد.
وسومین مورد، تعهد آکادمی های فوتبال کراچی یونایتد (KU) در سال ۲۰۰۴ است که با موفقیت به دنبال فوتبالیست های با استعداد در لیاری بودند. در حال حاضر “کو” به يک حامي مالی شجاع نياز دارد تا اهدافش رو به سطح بعدي برساند. بر اساس گزارش فیفا، پاکستان در حال حاضر ازمیان ۲۰۷ کشور عضو ، ۱۹۵ (مرد) و ۱۵۷ (زن) عضودارد. پیروزی اخیر تیم فوتبال پاکستان در رقابت های انتخابی جام جهانی فوتبال برای حامیان مالی با بودجه بالایی همراه است که باید از این فرصت استفاده کنند وجستجوی استعدادهای فوتبال را در سراسر کشور آغاز کنند.

 

اقتصاد جغرافیا محور پاکستان

 

۱) فرصتها در بازاریابی ورزشی:

عواملی که منجر به از دست رفتن فرصتهای بازاریابی ورزشی در پاکستان شده اند، اغلب بدلیل ناکارآمدی مدیریتی ، زیرساخت های ناکافی ، سرمایه گذاری و منابع مالی محدود وفقدان برنامه ریزی استراتژیک هستند.

بیایید دو فرصت اساسی استفاده نشده را شناسایی کنیم:

توسعه زیرساخت ها: در پاکستان، کریکت از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است، اما ورزش های دیگر مانند فوتبال، هاکی و اسکواش (ورزشهایی که زمانی در آنها برتری داشتیم) دو و میدانی و بسیاری دیگر نادیده گرفته شده اند.

زنان در ورزش: با وجود درخشش زنان در کریکت، سرمایه گذاری قابل توجهی برای ترویج ورزش زنان به طور کلی وجود ندارد. آیا به این دلیل است که ما فقط به جنبه های فرهنگی ومشهور یک ورزش نگاه می کنیم و نه به مهارت ها و توسعه فیزیکی؟  این فرصتی برای استفاده از یک پایگاه طرفداری رو به رشد وپرشور و ترویج برابری جنسیتی است.

۲) قدرت تحول آفرین بازاریابی ورزشی:

بازاریابی ورزشی در پاکستان این پتانسیل را دارد تا برندها را متحول کند وتصویرجدیدی از همکاری وتعامل را ارائه دهد که منجر به پیدا شدن مسیرهای پیشرفت و بهبود در این زمینه شود. در اینجا برخی از افکار وجود دارد.

قرارگرفتن در معرض نام تجاری:

حمایت های مالی، تبلیغات ومشارکت با تیم های ورزشی یا ورزشکاران، نمایش بی نظیری را برای طیف وسیعی از مخاطبان ارائه می دهد. این قرار گرفتن در معرض دید می تواند به طور قابل توجهی شناخت ویادآوری برند را در ذهن مخاطب افزایش دهد.

ارتباط عاطفی:

ورزش باعث برانگیختن احساسات شدید وحس وفاداری در بین طرفداران میشود. ارتباط یک برند با یک تیم یا ورزشکار محبوب (نه لزوما کریکت) می تواند یک ارتباط عاطفی عمیق بین برند ومصرف کنندگان ایجاد کند.

بهبود ذهنیت مخاطب از تصویر نام تجاری:

حمایت از ورزش وورزشکاران برندها را با ویژگی هایی مانند برتری، کار تیمی، عزم راسخ وغرور ملی همسو میسازد. این ارتباط می تواند تصویر یک برند را در ذهن مخاطب بهبود بخشد وآن را برای مصرف کنندگان جذاب تر کند.

۳) مقایسه بازاریابی ورزشی با ۳۰ سال پیش:

برخی از تغییرات قابل توجه عبارتند از:

دیجیتالی شدن:

اینترنت ورسانه های اجتماعی، بازاریابی ورزشی را متحول کرده اند. برندها دارای پلتفرم های دیجیتال متعددی برای تعامل با طرفداران ومصرف کنندگان هستند که تعاملات در زمان واقعی وتبلیغات هدفمند را امکان پذیر می کند.

تجزیه وتحلیل داده ها:

ابزارهای پیشرفته تجزیه وتحلیل داده ها به برندها ها این امکان را داده است تا بینش عمیق تری در مورد رفتار و ترجیحات مصرف کننده کسب کنند و کمپین های بازاریابی ورزشی دقیق تر و موثرتری را راه اندازی کنند.

تنوع:

امروزه بازاریابی ورزشی متنوع شده است تا طیف گسترده ای از ورزش ها را شامل شود، از جمله ورزش های غیر سنتی ، ورزش های زنانه ، ورزش های نوظهور و حتی ورزش های مجازی. این گسترش فرصت های جدیدی را برای برندها باز کرده است.

 

۴) چشم انداز کلی:

چشم اندازکلی فراتر از تبلیغ برند فردی است وتأثیر گسترده تری بر جامعه، اقتصاد ومسئولیت اجتماعی شرکت ها دارد.

تاثیر اقتصادی:

رویدادهای ورزشی، حمایت های مالی وفعالیت های مرتبط، درآمد وفرصت های شغلی قابل توجهی را ایجاد می کنند. آنها به رشد اقتصادی کلی یک کشور کمک می کنند.

وحدت ملی:

ورزش قدرت اتحاد دارد شرکت در رویدادهای مهم مانند المپیک یا جام جهانی می تواند حس غرور وهویت ملی را ایجاد کند.

CSR و حمایت مالی:

CSR (corporate social responsibility) یا همان مسؤلیت اجتماعی به طور فزاینده ای با بازاریابی ورزشی در هم تنیده شده است. برندها از حمایت های مالی از اهدافی مانند آموزش، بهداشت، توانمند سازی زنان وحفاظت از محیط زیست استفاده می کنند و تعهد خود را به رفاه اجتماعی و زیست محیطی نشان می دهند.

 

۵) CSR وحمایت مالی:

تعامل با جامعه:

برندها اغلب از حمایت های ورزشی برای تعامل با جوامع محلی استفاده می کنند. آنها از توسعه ورزش از سطح پایه تا بالا، برنامه های جوانان وبهبود زیرساخت ها حمایت کرده وبه رفاه جامعه کمک می کنند.

بازاریابی علت:

بسیاری از برندها از طریق حمایت های های مالی ورزشی با اهداف اجتماعی یا زیست محیطی همسو می شوند. برای مثال، یک برند ممکن است یک ماراتن را برای جمع آوری کمک های مالی برای یک موسسه خیریه حمایت کند، که نشان دهنده تعهد به کمک به دیگران است.

ابتکاربرای پایداری محیط زیست:

برندها به طور فزاینده ای نگران اثرات زیست محیطی خود هستند. حمایت های مالی ورزشی می تواند برای ترویج ابتکارات پایداری مانند ساخت استادیوم های سازگار با محیط زیست یا رویدادهای ورزشی بدون زباله مورد استفاده قرار گیرد.

در کشوری به بزرگی پاکستان، درچند دهه گذشته شاهد فرصت های از دست رفته وتعهدات ناکافی بخش رسمی و غیر رسمی بزرگ در حمایت مالی، بازاریابی ورزشی و توسعه زیرساخت ها بوده ایم. اکنون زمان آن است که قدرت بازاریابی ورزشی را برای تغییر برندها، جلب مشارکت مصرف کنندگان، هدایت ابتکارات CSR و مهمتر از همه، ارتقای تصویر کشور پاکستان بپذیریم.

نوشته های مرتبط:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *