سیر صعودی نظام آموزشی پاکستان: بحران یا فرصت؟

چالش های نظام آموزشی پاکستان: رشد فزاینده مدارس خارجی و تاثیرات آن

چالش های نظام آموزشی پاکستان: رشد فزاینده مدارس خارجی و تاثیرات آن

با توجه به عملکرد نامطلوب و ضعیف نظام آموزشی در پاکستان، بیش از ۲۰۰ هزار دانش آموز این کشور در موسسات آموزشی متعلق به انگلیس و اروپا ثبت نام می‌کنند و هر سال میلیارد‌ها روپیه از این کشور خارج می‌شود.

نهاد‌های آموزشی مانند “کمبریج”، “ادکسل”، “شبکه منابع یادگیری” (LRN) و “سازمان بین المللی لیسانس”

 (International Baccalaureate) توانسته اند مجوز فعالیت از سازمان نظارت آموزشی پاکستان موسوم به IBCC دریافت کنند. چندین نهاد انگلیسی و اروپایی دیگر همچون «NCUK» و «QUALIFI» در تلاش برای دریافت مجوز از این نهاد پاکستانی هستند.

طبق آمار دولتی پاکستان در این کشور بیش از ۳۴ سیستم آموزشی و امتحانی فعالیت دارند که تعداد ۵۴ میلیون و ۸۸۰ هزار دانش آموز در این نظام‌ها در حال تحصیل هستند ولی افزایش روز افزون نظام‌های آموزشی انگلیسی و اروپایی در این کشور می‌تواند زنگ خطری برای نهاد‌های آموزشی دولتی و غیردولتی در این کشور باشد.

علیرغم قوانین و مقررات سازمان نظارت آموزشی دولت پاکستان که مؤسسات خارجی را ملزم می‌کند برای آموزش برنامه درسی خود از دولت مجوز بگیرند، بسیاری از مؤسسات آموزشی خارجی که در این کشور فعالیت دارند، این قوانین را نادیده می‌گیرند و در موارد زیادی این محتوا‌های آموزشی اغلب با ارزش‌های فرهنگی رایج در پاکستان هم خوانی ندارد.

نتیجه این موضوع خروج مستمر ارز از کشور و اتکای فزاینده به آموزش خارجی در پاکستان شده است که با توجه به بالا بودن شهریه‌های آن، تنها به برخی از طبقات مرفه این کشور خدمات آموزشی ارائه می‌کنند.

ضعف نظام آموزشی  دولتی در پاکستان و رشد قارچ گونه انواع نظام های آموزشی خارجی، میتواند تقویت هویت ملی و اسلامی در دانش آموزان و نسل آینده تحصل کرده را در این کشور با مشکل و چالش جدی مواجه کند.

بیشتر بخوانید:

چگونه دولت پاکستان حکم دیوان عالی این کشور را دور زد
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مروری بر خبرهای هفته اخیر:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *