هدف عملیات عزم استحکام چیست؟

پس از اینکه لیو جیانچائو؛ وزیر سرمایه گذاری چین در نشست “مکانیسم مشورتی پاک-چین” در اسلام آباد با حضو مسئولان ارشد دولتی و جناح مخالف پاکستان در سخنانی تکمیل طرح بزرگ دالان اقتصادی چین پاکستان را مشروط به تامین امنیت و ثبات در این کشور کرد، بلافاصله نشست کمیته مرکزی طرح اقدام ملی به ریاست شهباز شریف؛ نخست وزیر با حضور فرمانده ارتش و سروزیران و فرمانداران ایالت ها در اسلام آباد برگزار و  طرح عملیات نظامی “عزم استحکام” علیه تروریست ها به تصویب رسید.

 از سوی دیگر نشست اضطراری به ریاست محسن نقوی وزیر کشور پاکستان با حضور روسای نهادهای پلیس، امنیت و مسئولان ارشد دولتی با هدف طرح تامین امنیت برای شهروندان چینی برگزار شد.

 شهباز شریف؛ در واکنش به موضع جدید چین خشم خود را از انتقادهای وسیع در شبکه های اجتماعی علیه بی کفایتی دولت و ارتش اعلام کرد و گفت: یک حزب سیاسی( تحریک انصاف) میخواهد به روابط اسلام آباد چین ضربه وارد کند.

 دکتر وسیم اسحاق؛ رئیس بخش مطالعات چین در دانشگاه نومل در اسلام آباد میگوید: چین در ده سال گذشته تا کنون ۲۶ میلیارد دلار در طرح های زیرساختی سی پک ( دالان اقتصادی چین و پاکستان) مشتمل بر ۶۰ پروژه راه سازی و انرژی سرمایه گذاری کرده است. 

 وی میگوید پس از حملات متعدد به مجریان چینی طرح سی پک در خاک پاکستان، مسئولان ارشد چینی گفته اند که تا زمانی که امنیت شهروندان  این کشور در پاکستان تامین نشود فاز دوم سی پک آغاز نخواهد شد.

 احداث پارک های صنعتی و مناظق تجاری از پروژه های اصلی فاز دوم سی پیک است. 

 خانم نغمانه هاشمی سفیر سابق پاکستان در چین میگوید یقینا چین و پاکستان روابط راهبردی با یکدیگر دارند اما ناامنی در پاکستان و هدف قرار گرفتن شهروندان چینی پکن را به شدت نگران کرده است. 

 با این حال برخی کارشناسان پاکستان میگویند تا زمانی که ثبات سیاسی در این کشور بوجود نیاید عملیات نظامی ارتش در ایالت خیبرپختون خواه و بلوچستان نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مروری بر خبرهای هفته اخیر:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *