تغییرات در حوزه های انتخاباتی پاکستان به چه معناست؟

برای حفظ جایگاه در میان 266 کرسی مجلس ملی، بازنگری خلاقانه ای در تعیین حدود حوزه های انتخاباتی صورت گرفته که در موارد متعدد به احزاب خاصی برتری قطعی نسبت به رقبای خود در منطقه می دهد.
تغییرات در حوزه های انتخاباتی پاکستان به چه معناست؟
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
تغییرات در حوزه های انتخاباتی پاکستان به چه معناست؟

 

با گذر زمان، ECP (کمیسیون انتخابات پاکستان) واحزاب سیاسی به نقاط عطف تازه ای مربوط به انتخابات دست می یابند با این وجود هنوزابهاماتی در چشم انداز انتخابات ۸ فوریه حاکم میباشد. با اینکه کمیسیون انتخابات هم نمادها را اختصاص داده وهم احزاب نامزدهای خود را اعلام کرده اند، اما همچنان اختلافاتی وجود دارد.

مسلما، بحث برانگیزترین موضوع، محدودیت هایی بود که در اواخر سال گذشته اعمال شد. ریشه های نارضایتی گسترده در مورد این فرایند ناشی از جلسه ای بود که در اوت ۲۰۲۳ برگزار شد.

چهار روز قبل از انحلال مجلس ملی در ۹ اوت ۲۰۲۳، دولت ائتلاف جنبش دموکراتیک پاکستان (PDM) شورای منافع مشترک را برای تصویب نتایج سرشماری دیجیتال ۲۰۲۳ تشکیل داد.

 

این اقدام به طور قطعی تمام راه ها را در مورد امکان انتخابات دریک دوره ۹۰ روزه مطابق قانون اساسی بسته است زیرا کمیسیون انتخابات پاکستان (ECP) باید محدودیت های جدیدی را برای حوزه های انتخاباتی تعیین کند. این اجبار به دلیل مقررات ماده ۵۱(۵) قانون اساسی بود که می گوید: ” کرسی های مجلس ملی به هراستان وپایتخت فدرال، بر أساس جمعیت وبر اساس آخرین سرشماری رسمی منتشر شده، اختصاص می یابد.”

با اینکه محدود کردن حوزه های انتخاباتی یک امر نسبتا معمول است، اما این بار به یک دلیل متفاوت بود: در طول این روند هیچ دولت منتخبی درراس قدرت وجود نداشت. در غیاب مجلس ملی، تعداد کل کرسی ها قابل تغییرنبود زیرا برای اینکار به اصلاح قانون اساسی نیاز دارد، که این امر بدون مجلس ملی پاکستان امکان پذیر نیست.

بنابراین همانطور که در ماده ۵۱(۳) قانون اساسی ارائه شده است با اینکه جمعیت از ۲۰۷.۷ میلیون نفر در سال ۲۰۱۷ به ۲۴۱.۵ میلیون نفر در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است، تعداد کرسی های عمومی در مجلس ملی باید همان ۲۶۶ عدد باقی بماند.

بر اساس محدودیت های نهایی منتشر شده توسط ECP، تعداد کل کرسی های عمومی در مجلس ملی۲۶۶ بوده است. از این تعداد، ۱۴۱ کرسی در پنجاب، ۶۱ کرسی در سند، ۴۵ کرسی در خیبرپختونخوا، ۱۶ کرسی در بلوچستان و سه کرسی در اسلام آباد قرار دارد.

ازمجموع ۲۷۲ کرسی در سال ۲۰۱۸، شش کرسی کاهش یافته است وتعداد کرسی های منطقه سابق Fata (مناطق فدرال تحت کنترل دولت مرکزی) پس از ادغام با ایالت  خیبرپختونخوا از ۱۲ به ۶ کرسی کاهش یافته است. این کار در راستای اصلاحیه ۲۵ قانون اساسی انجام شد که مناطق قبیله ای را با خیبر پختونخوا ادغام کرد.

به گفته لهازعلی، یک روزنامه نگارمستقردر پیشاور که به طور گسترده ای در زمینه سیاست خیبر پختونخوا فعالیت دارد، کاهش کرسی های Fata سابق نتیجه رویکرد”تنظیم جمعیت”میباشد.

” Fata سابقا ۱۲ کرسی (تا انتخابات ۲۰۱۸) داشت. از آنجا که این منطقه جزو مناطق محروم محسوب میشد، در مقایسه با جمعیت آن، کرسی های بیشتری دریافت کرده بود. اکنون Fata بخشی از خیبر پختونخوا است وتوزیع کرسی های آن با بخش های باقی مانده استان هماهنگ شده است.”

ثابت ماندن تعداد کرسی ها با وجود افزایش جمعیت:

با وجود افزایش بیش از۳۳ میلیون نفری جمعیت بین دو دوره سرشماری، ECPمجبور بود تعداد کرسی ها را ثابت نگه دارد. بنابراین، هیچ گزینه دیگری جز افزایش سهم جمعیتی استانها برای هر کرسی نداشت که با تقسیم کل جمعیت یک استان بر تعداد کرسی های تخصیص یافته محاسبه می شود.

این سهمیه به عنوان پایه ای برای تعیین مرزهای حوزه انتخاباتی در سطح منطقه عمل می کند. در سال ۲۰۱۸، سهمیه برای هر کرسی عمومی مجلس ملی به این شرح بود:

۷۸۰,۲۶۶ برای پنجاب، ۷۸۵,۱۳۵ برای سند، ۷۸۲,۶۵۱ برای خیبر پختونخوا، ۴۱۶,۳۸۰ برای Fata، ۷۷۱,۵۴۶ برای بلوچستان و۶۶۷,۱۹۳ برای اسلام آباد.

در سال ۲۰۲۳، سهمیه ها به ۹۰۵،۵۹۵ برای پنجاب، ۹۱۳۰۵۲ برای سند، ۹۰۷۹۱۳ برای خیبر پختونخوا، ۹۳۰۹۰۰ برای بلوچستان و ۷۸۷۹۵۴ برای اسلام آباد افزایش یافت.

برای تعیین تعداد کرسی های هر منطقه ، جمعیت آن بر سهمیه از پیش تعیین شده برای آن استان تقسیم می شود. این عدد تعداد کل کرسی های اختصاص داده شده به آن منطقه را مشخص میکند. اگر این عدد کمتر از ۱ باشد ، منطقه با همسایه اش ادغام می شود تا شمارش را تکمیل کند.

برای تعداد انتخاب کنندگان ، کل جمعیت منطقه مذکور به تعداد کل کرسی های اختصاص داده شده به آن منطقه تقسیم می شود.

به عنوان مثال ، بر اساس سرشماری سال ۲۰۲۳ ، جمعیت منطقه لاهور ۱۳۰۰۴۱۳۵ نفر و سهمیه پنجاب ۹۰۵۵۹۵  نفر است. حاصل تقسیم آنها عدد۱۴.۳۶ را می دهد, که به ۱۴ گرد میشود,بنابراین ۱۴ کرسی مجلس ملی در لاهوروجود دارد.سپس کل جمعیت لاهور به ۱۴ نفر تقسیم می شود پس برای مجلس ملی ،جمعیت هر حوزه انتخاباتی در منطقه به  ۹۲۸,۸۶۶  نفر می رسد .

تعداد رای دهندگان برای هر مجلس ملی برای هر منطقه در سراسر کشور متفاوت است.

توجه داشته باشید که در هنگام تعیین هر حوزه انتخاباتی ، ECP حد پایین و بالا با ۰.۵% کسر یا اضافه را حفظ می کند. این بدان معنی است که یک حوزه انتخاباتی می تواند با جمعیتی ۵ درصد کمتر یا ۵ درصد بیشتر از تعداد از پیش تعیین شده از انتخاب کنندگان ایجاد شده باشد.

 به عنوان مثال ، در مورد منطقه لاهور ، مرز ۵ درصدی به ۴۶۴۴۳ نفر می رسد ، بنابراین ، هر حوزه انتخاباتی دراین منطقه می تواند باحداقل جمعیت ۸۸۲۴۲۳ نفر یا حداکثر۹۷۵۳۰۹ نفر ایجاد شود.

نارضایتی:

در تاریخ ۲۷ سپتامبر۲۰۲۳، ECP محدودیت اولیه یا فرم ۵ را اعلام کرد و لیست آنرا همراه با نقشه ها در وب سایت خود منتشر کرد. سپس مهلت اعلام اعتراضات را در مورد تعیین حدود اولیه تا ۲۷ اکتبر اعلام کرد.

در مجموع ۱۳۲۷ اظهارنامه یا اعتراض در مورد تعیین حدود اولیه ثبت شده است.

از این تعداد ، ۶۷۵ اعتراض از پنجاب ، ۲۲۸ مورد از سند ، ۲۹۳ مورد از خیبر پختونخوا ، ۱۲۴ مورد از بلوچستان و هفت مورد از اسلام آباد ثبت شده اند.

اصلاحات در پنجاب :

بدلیل محدودیت تعداد کرسی ها، ECP مجددا حوزه های انتخاباتی خود را به دو روش مرتب کرد:

در مناطقی که جمعیت کمتری دارند ، چندین منطقه برای رسیدن به آستانه جمعیت ادغام شده اند ، در حالی که در مراکز بزرگ شهری ، حوزه های انتخاباتی موجود به گونه ای مشخص شده اند که منجر به تغییرات قابل توجهی نسبت به مرزهای قبلی آنها شده است.

پنجاب به عنوان استانی با بیشترین سهم از کرسی ها ، بیشترین تغییرات را در محدوده حوزه های انتخاباتی خود مشاهده کرده است.

به گزارش آقای مجید نظامیان خبرنگار این استان که به بررسی روند سیاسی می پردازد ، تقریبا همه حوزه های انتخابیه لاهور به شدت تغییر کرده اند و وضعیت در همه شهرها ، ستادهای استانی و مراکز اداری استان ها یکسان است.

NA-57 Rawalpindi – i از انتخابات ۲۰۱۸ به NA-51 rawalpindi-cum-Muree تبدیل شد زیرا Murree از بخش به منطقه ارتقا یافته است.

مرزهای Na-59 Talagang-cum-Chakwal نیز به دلیل ارتقاء Talagang ازبخش به منطقه تغییر کرده است. پیش از این ، این منطقه در Na-65 Chakwal-II گنجانده شده بود.

تغییرات مشابهی نیز به دلیل تغییرموقعیت بخشWazirabad  به عنوان یک منطقه رخ داده است. منطقه ای که از گجرانوالا جدا شده بود و برای یک کرسی در مجلس ملی واجد شرایط تشخیص داده شد.ازطرفی این موضوع منجر به تغییر جهت گیری قابل توجهی از Na-77 Gujranwala-I شد که قبلا NA-79 Gujranwala-I بود که به طور کامل درمنطقه Wazirabad آن زمان واقع شده بود. در حال حاضر شامل بخش های عمده ای از مناطق گجرانوالا کانت و صدر است.

جالب اینجاست که طبق سرشماری سال ۲۰۲۳ ، منطقه Hafizabad دارای جمعیت ۱۳۱۹۹۰۹ نفر بود که این منطقه را واجد شرایط یک صندلی جداگانه NA می کند.

علیرغم این واقعیت که Hafizabad در سال ۲۰۱۸ یک کرسی جداگانه داشت ، در مرز اولیه برای سال ۲۰۲۳ ، این منطقه به دو حوزه انتخاباتی تقسیم شد: NA-67 حافظ آباد Hafizabad  و Gujranwala-cum- Hafizabad NA-81:.

پس از اعتراض های مختلف ، محدوده NA-81 به Gujranwala-V تغییر یافت و کل منطقه Hafizabad در NA-67 گنجانده شد.

منطقه جنوبی پنجاب در مقایسه با انتخابات قبلی ، مهم ترین تغییر در محدوده را مشاهده کرد. منطقه Muzaffargarh دو کرسی را به منطقه جدید Kot Addu که دارای جمعیت ۱۴۸۶۷۵۸نفر بود ، واگذار کرد. همچنین منطقه جدید Taunsa سهم D.G.Khan را تصاحب کرد و مجموع کرسی های خود را از چهار به سه کاهش داد.

در همین حال ، در مراکز شهری ، مرزهای حوزه های انتخاباتی قبلی به حدی گسترش یافته اند که برخی از آنها دو برابراندازه قبلی خود شده اند.

به گفته آقای نظامی، به نظر می رسد که مرز بندی درتمام مناطق نیمه شهری درلاهور” ظاهرا برای مدیریت امور قبل از انتخابات” تغییر کرده است.

“اولین و بخش جدایی ناپذیرقبل از انتخابات ، تعیین مرزها و مشخص کردن محدودیتهاست است.

ممکن است که مانند آنچه در پنجاب و لاهور اتفاق افتاد، یک UC(شورای روستایی) را از یک حوزه انتخاباتی به حوزه دیگر منتقل کنند تا نفوذ یک نامزد را از بین ببرنند “.

او مثالی از حوزه انتخاباتی خواجه سعد رفیق از PML-N(حزب مسلم لیگ شاخه نواز) را عنوان کرد که درتعیین محدوده قبلی شامل منطقه Defence بود ، اما اکنون به سه تا چهار بخش تقسیم شده است.

نتیجه چنین تغییرات عمده ای در مرز بندی لاهور ، اختلاف بین شیخ روحیل اصغر و ایاز صادق بود که هر دو برای کاندیداتوری حوزه انتخاباتی NA-121 رقابت می کردند و ادعا می کردند که پس از مرز بندی جدید، از حوزه های انتخاباتی قبلی به مناطق آنها اضافه شده است.

 

در سال ۲۰۱۸ ، آقای اصغر از NA-128 (-VI لاهور) که شهر لاهور و برخی ازقسمتهای بخش شالیمار را شامل میشد ، برنده شد  همچنین آقای ایاز صادق از  NA-129 ( لاهورVII ) که شامل مناطق شالیمار و کانت بود و در مرزبندی فعلی ، بخش عمده ای از کانت لاهور به NA-120 اضافه شده است که حوزه انتخاباتی است که آقای صادق درماه آینده از آنجا رقابت خواهد کرد.

آقای نظامي به خبرنگاران گفت که این محدودیت ها به گونه ای انجام شده است که به PMl-N (حزب مسلم لیگ شاخه نواز) مانند سال ۲۰۱۸ که به PTI (حزب تحریک انصاف پاکستان)  کمک شد ، کمک شود“.

روند تعیین مرزها در سایر مراکز شهری دیگر نیز یکسان باقی مانده است.

منطقه NA-110 Faisalabad-X درسال ۲۰۱۸ که عمدتا بین بزرگراه M-4 و جاده Jhumra قرار داشت ، تقریبا به لبه جاده کانال گسترش یافته است و حدود ۸ کیلومتر به آن اضافه شده تا حوزه NA-104 شکل بگیرد.

منطقه ملتان ، NA-158 ، که تقریبا تمام شوج آباد و برخی مناطق صدر را در سال ۲۰۱۸ شامل می شد ، اکنون با اضافه شدن گاجوهاتا و شرشاه به NA-152 تبدیل شده است.

 

روابط پاکستان و ایالات متحده آمریکا

 

ادغام Fata

پس ازتعیین محدودیت های تازه در خیبرپختونخوا، کرسی های مناطق قبیله ای سابق باجور ، خیبر و کورام به ترتیب از دو به یک کرسی کاهش یافته است (NA-8،NA-27 ، NA-37) .

تنها مقر سازمان سابق اوراکزی با هانگو ادغام شده است تا NA-36 Hangu-  cum-Orakzai را تشکیل دهد.در این میان تنها کرسی وزیرستان شمالی حفظ شده و دو کرسی وزیرستان جنوبی با هم ادغام شده اند تا NA-42 وزیرستان جنوبی را تشکیل دهند.

در مناطق دیگر ، منطقه قبلی چترال به دو بخش تقسیم شده است: چترال بالا و چترال پایین ، که هر دو در یک حوزه انتخاباتی گنجانده شده اند. با این حال ، هیچ تغییری در مناطق دیگررخ نداده است وسهم سرزمین اصلی از ۳۹ کرسی دست نخورده باقی مانده است.

در خیبرپختونخوا ، نگرانی هایی در مورد تعیین حدود در مراکز اصلی ، به ویژه برای کرسی های مجلس استانی وجود دارد.

به گفته آقای علی ، مناطقی در چارسادا که افتاب شرپائو و پسرش ، سیکندر شرپائو ، اکثریت داشته اند ، در یک حوزه انتخاباتی گروه بندی شده اند. وی می گوید که در نوشرا ، حوزه های انتخاباتی مجلس خیبرپختونخوا براساس ترجیحات پرویز ختک ایجاد شده است که مشابه  این روند در Mardan ، Bannu و D. I. Khan مشاهده شده است.

او توضیح داد که خیبرپختونخوا را می توان به چهار منطقه تقسیم کرد: مرکزی ، جنوبی ، مالاکند و هزاره. منطقه مرکزی ، که شامل پیشاور ، مردان ، چارسدار ، نوحسرا ، سوابی ، خیبر و محمد است و بیش از ۴۰ درصد از جمعیت استان را تشکیل می دهد و مرکز قدرت است. تحلیل من از چهار انتخابات گذشته نشان می دهد که حزبی که درمرکز خیبرپختونخوا پیروز میشود، با حمایت سایر احزاب دولت را تشکیل می دهد.”

آقای علی می گوید که در پیشاور و مناطق اطراف آن ، حزب تحریک انصاف در انتخابات قبلی به طور جامع پیروز شد و “احزاب سیاسی سنتی را از بین برد” و افزود که با توجه به این موضوع ، یک کرسی مجلس استانی از شمارش پیشاور کسر شد وظاهرا “به نفع شخص دیگری” به شانگلا اختصاص داده شد.

 

بلوچستان “محروم وبا کمترین تعداد نماینده”

در استانی که  با بزرگترین و گسترده ترین حوزه های انتخاباتی را دارد ، محدودیت کرسی ها نشان دهنده عدم حضور آشکار آن در مجلس ملی است. در سال ۲۰۱۸ ، بلوچستان کمترین جمعیت را در میان هر چهار استان داشت و همچنین سهمیه آن ۷۷۱۵۴۶ نفر برای هر کرسی NA بود.

در سال ۲۰۲۳ ، این استان هنوز کمترین جمعیت را در میان هر چهار استان داشت ، اما سهمیه هر کرسی آن ۹۳۰۹۰۰ نفر اکنون به بالاترین سهمیه تبدیل شده است.

اکبر نتزایی که به طور گسترده ای در مورد سیاست های این استان گزارش ارائه کرده است ، در مورد محدودیت در بلوچستان گفت که حوزه بندی ناعادلانه در بلوچستان برای دهه ها ادامه داشته است و حضور ناکافی نمایندگان گلایه دیرینه رهبران سیاسی این استان است.

وی یادآور شد که در دهه ۷۰ ، این استان تنها چهار کرسی عمومی در مجلس ملی داشت. “بلوچستان در جریان اصلی ، به ویژه در طول انتخابات ،بحساب نمی آیدو شمارش نمی شود.”

در حالی که این حوزه های انتخاباتی از نظر جمعیت بسیار پایین تر از سایر بخش های استان هستند ، اما به دلیل ادغام چندین منطقه ، مناطق وسیعی را دربرمیگیرند.

آقای نتزایی خاطرنشان کرد که جمعیت بلوچستان افزایش یافته است ، اما منجر به افزایش متناسب کرسی ها نشده است ، درنتیجه چندین منطقه برای رسیدن به سهمیه جمعیت برای هر حوزه انتخاباتی ادغام شده است.

نمونه ای از این ادغام NA-260 Chagai-cum-Nushki-cum-Kharan-cum-Washuk است. مساحت تخمین زده شده آن مطابق سرشماری سال۲۰۱۷، ۹۸۵۹۶ کیلومتر مربع است. برای مقایسه ، تمامی مناطق پنجاب جنوبی ، بهاوالپور ، بهاوالنگر ، رحیم یار خان ، ملتان ، لودران ، خانوال ، وهاری ، درا غازی خان ، مظفرگر ، راجانپور و لایا دارای مساحت بالغ بر ۹۹۵۷۷ کیلومتر مربع هستند.

مرز بندی در سراسر استان تا حد زیادی یکسان باقی مانده است و بیشتر آنها شامل کل مناطق بوده اند. تنها سه منطقه-نصیرآباد ، کچ و کویته — در حوزه های انتخاباتی تقسیم شده اند.

از نظر تغییر جهت مناطق ، زیارت که بخشی از Na-258 Loralai-cum-Musa Khail-cum-Ziarat-cum-Duki-cum-Haranai بود ، اکنون با Harani ، Sibi ، Dera Bugti و Kohlu ادغام شده است تا NA-253 را تشکیل دهد.

شوباتپور و جعفرآباد که در سال ۲۰۱۸ به یک کرسی تبدیل شدند ، اکنون با اوستا محمد و نصیرآباد در NA-255 به هم پیوسته اند. در سال ۲۰۱۸ ، لاسبلا با گوادر در NA-272 بود. حالا ، بخشی از NA-257 با آواران و هاب است.

منطقه کیچ قبلا برای یک کرسی NA واجد شرایط بود ، اما این بار ، با پنجگور و گوادر در دو حوزه انتخاباتی ادغام شده است.

سه کرسی کویته نیز دستخوش تغییرات قابل توجهی قرار گرفته اند. مرکز شهر در مقایسه با یک حوزه  انتخابی در سال ۲۰۱۸ به دو حوزه انتخاباتی تقسیم شده است .

به همین ترتیب ، NA-264 از سال ۲۰۱۸ ، که از مرز پاکستان و افغانستان تا حومه شمالی شهر امتداد داشت، به سمت شرق تا منطقه کاچی گسترش یافته است. این حوزه انتخاباتی ، NA — ۲۶۲ ، از سه طرف ، دو حوزه انتخاباتی دیگر-NA-263 و NA — ۲۶۴- و منطقه شهری کویته را پوشش می دهد.

 

“دستاوردی برای همه در کراچی”

در سند ، تعیین حدود در سال ۲۰۲۳ عمدتا مطابق باخطوط قبلی بود و تنها دو تغییر عمده داشت. مناطق جیکوب آباد و کشمور در انتخابات سال ۲۰۱۸ هر کدام یک کرسی داشتند. این بار ، مناطق به دو حوزه انتخاباتی تقسیم شده اند. در یک تغییر دیگر ، منطقه سانگار ، یک کرسی را از دست داد که در نهایت به شمارش کراچی اضافه شد و تعداد حوزه های انتخاباتی آن را به ۲۲ نفر رساند.

در کراچی ، یک تغییر قابل توجه در محدوده منطقه غرب رخ داد که دارای پنج کرسی در سال ۲۰۱۸ بود. در سال ۲۰۲۳ ، این تعداد به دلیل ایجاد منطقه کیماری که دو کرسی باقی مانده را به خود اختصاص داد، به سه کرسی کاهش یافت.

عبدالجبار ناصر ، یک روزنامه نگار باسابقه و متخصص در پویایی های انتخاباتی کراچی ، هر گونه تحریف برنامه ریزی شده را رد کرد ، اما به سرعت اشاره کرد که در برخی از حوزه های انتخاباتی ، تعیین حدود مطابق با اصل همگن بودن انجام نشده است ، که این تصور را ایجاد میکند که برخی از “تلاش ها برای تسهیل یک حزب خاص” انجام شده است.

او به برخی از مناطق در مالیر اشاره کرد که در آنها تعیین محدوده نهایی با محدودیت اولیه متفاوت بود و”  PPP(حزب مردمی پاکستان) از این تغییرات بهره مند شده است”